کارکرد تفسیری اقتباسهای قرآنی خطبههای حضرت زهرا(س)
نویسندگان
چکیده مقاله:
برای غنا بخشیدن به یک کلام میتوان از جملات و عبارات کلامی فراتر از آن استفاده نمود. به این عمل که یکی از محسنات علم بدیع به شمار میرود، اقتباس گفته میشود. از آنجا که قرآن در بُعد ادبی نیز صاحب اعجاز است، سخنوران و خطیبان در گفتههای خود به فراخور حال، آیاتی را از قرآن اقتباس کردهاند. معصومان(ع) از جمله حضرت زهرا(س) نیز در خطبهها، دعاها و سخنان خود به گونهای شایسته و بجا از آیات قرآن اقتباس کردهاند. به این اقتباسهای قرآنی، بیشتر از جنبة ادبی نگاه شدهاست و کارکرد دیگری برای آن ذکر نشدهاست. اما باید گفت این گونه اقتباسهای قرآنی که در کلام معصومان(ع) صورت گرفته، یکی از بهترین منابع، برای دست یافتن به تفسیر قرآن است. بیشترین کارکرد این اقتباسها، در توسعة دامنة تفسیر نقلی است؛ چراکه در روش تفسیر روایی، روایاتی که در آن صریحاً به تفسیر قرآن پرداخته شدهاست، جمعآوری میشود، ولی اگر به اقتباسهای قرآنی معصومان(ع) توجه شود، میتوان به تفسیرهای بیشتری از حضرات معصوم(ع) دستیافت.
منابع مشابه
کارکردهای تفسیری استنادهای قرآنی در خطبههای حضرت زهرا(س)
یکی از شاخصههای کلام معصومان استناد به آیات قرآن است. حضرت زهرا÷ در خطبههای خویش به فراخور نیاز، به آیات قرآن استناد نموده است. این گونه استنادهای قرآنی میتواند یکی از مهمترین منابع تفسیر قرآن بهشمار آید. بیشترین کارکرد این روابط، در توسعه دامنه تفسیر نقلی است. این پژوهش، کارکرد تفسیری استنادهای قرآنی در خطبههای حضرت زهرا÷ و فراوانی آنها را مورد مُداقه قرار داده است و در آن بهجای محتوای کل...
متن کاملمدرسۀ تفسیری مدینه و میراث قرآنی شیعه
این مقاله بر آن است که میراث مکتوب تفسیری شیعه در دوران حضور امامان در مدینه را بر اساس «عنوانپژوهی» بازشناسی کرده، گوناگونی آنها را بشناساند، حضور عنوانهای مختلف و فراوان تفسیری را در این دوران نشان دهد. دو کتاب فهرست شیعی نجاشی و شیخ طوسی، یعنی فهرست مصنّفی الشیعة و الفهرست، منابع اصلی ما در این پژوهش است. سی مؤلّف با 43 قرآنی، در این حوزۀ تفسیری حضور دارند که اهتمام شیعه به قرآن و نیاز جامع...
متن کاملمدرسۀ تفسیری مدینه و میراث قرآنی شیعه
این مقاله بر آن است که میراث مکتوب تفسیری شیعه در دوران حضور امامان در مدینه را بر اساس «عنوان پژوهی» بازشناسی کرده، گوناگونی آنها را بشناساند، حضور عنوان های مختلف و فراوان تفسیری را در این دوران نشان دهد. دو کتاب فهرست شیعی نجاشی و شیخ طوسی، یعنی فهرست مصنّفی الشیعه و الفهرست، منابع اصلی ما در این پژوهش است. سی مؤلّف با 43 قرآنی، در این حوزۀ تفسیری حضور دارند که اهتمام شیعه به قرآن و نیاز جامع...
متن کاملبررسی تفسیری تکرار قصّه حضرت موسی(ع)در قرآن
در قرآن کریم فرازهایی از سرگذشت و عملکرد اقوام پیشین بیان شده است که یکی از آنها، داستان حضرت موسی× و بنیاسرائیل است. این داستان از جهاتی مانند تکرار آن در آیات قرآن از اهمیت بیشتری برخوردار است. تکرار در قصّه حضرت موسی چنان برجسته است که هر خواننده آشنای به متن قرآن را به خود متوجه میسازد. در مقاله حاضر پس از مفهوم شناسی قصّه و تکرار آن، سعی شده است با تأمل تفسیری در آیات مربوط به داستان حضرت ...
متن کاملبازتاب داستان قرآنی حضرت موسی (ع) در اشعار محمدمهدی جواهری
دوفصلنامهی پژوهشهای قرآنی در ادبیات، دانشگاه لرستان سال دوم، شمارهی اول، پیاپی سوم، بهار و تابستان 1394 هـ. ش/2015م صفحات 113-138 بازتاب داستان قرآنی حضرت موسی (ع) در اشعار محمدمهدی جواهری علیاکبر مرادیان قبادی[1] سیدمحمود میرزاییالحسینی[2] جنّت نصری[3] چکیده تجلی شخصیتهای قرآنی و حوادث پیرامون زندگی آنها در شعر معاصر عرب از پدیدههای چشمگیر ادبی به شمار میآید. در این میان، داستان حضر...
متن کاملتحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( س) در خطبه کوفه
ماندگاری قیام امام حسین (ع) و رسوایی دستگاه بنی امیه مرهون خطبه ها و روشنگری های حضرت زینب کبری (س) می باشد. ایشان در خطبه های شهر کوفه وشام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(ع) و رسوا نمودن بنی امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلَی و روش کتابخانه ای به تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب (س) در خطبه شهرکوفه می پردازد.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 24
صفحات 159- 178
تاریخ انتشار 2016-12-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023